Notícies. La Creu de Sant Jordi per a Montse Aguer

13 de juliol de 2005

La Generalitat de Catalunya ha concedit la seva més alta distinció a la directora del Centre d’Estudis Dalinians per la seva contribució a l’èxit de l’Any Dalí, en tant que comissària de l’esdeveniment, “que ha estat un referent i que ha permès conèixer els aspectes més destacats de la producció del gran artista”. El Teatre-Museu Dalí de Figueres també va ser guardonat amb la Creu de Sant Jordi l’any 1997.

Nota Biogràfica

Montse Aguer és llicenciada en Filologia catalana per la Universitat Autònoma de Barcelona, i té el curs de doctorat en Art Contemporani. Ha centrat la seva activitat professional en la Fundació Gala-Salvador Dalí.

Ha estat comissària, juntament amb el director del Teatre-Museu Dalí de Figueres, de nombroses exposicions com ara El segle de Dalí, The Universe of Salvador Dalí o Salvador Dalí, imatges invisibles; i, juntament amb Fèlix Fanés, de les mostres: Salvador Dalí. Àlbum de família i Salvador Dalí. Dream of Venus. Així mateix ha comissariat les exposicions Dalí. A Genius of the XX Century, presentada a Taipei i Shanghai, Dalí och fantasins kraft (Dalí i la Força de la Imaginació) al Nordiska Akvarellmuseet de Suècia i Del món de la representació i Salvador Dalí, a la sala d’exposicions de la Casa-Museu Castell Gala Dalí de Púbol. I més recentment, les següents exposicions: Dalí i Gaudí. La revolució del sentiment de l’originalitat, Les fires, Dalí i la Unió, Dalí i Cadaqués. Llum, color i vida juntament amb Antoni Pitxot, Salvador Dalí, singularitat i mite antològica que va tenir lloc al Museu d’Art Ciclàdic d’Atenes, Dalí grafista, Salvador Dalí, un creador ligado a su tiempo a la Fundación Marcelino Botín de Santander i les exposicions celebrades en el marc de l’Any Dalí: Dalí-Gaudí a la Pedrera, Don Quixote de la Mancha il·lustrat per Salvador Dalí al Castell Gala Dalí de Púbol, Dalí desconegut al Museu Municipal de Cadaqués i The Secret Life of Salvador Dalí al Teatre-Museu Dalí de Figueres. Ha estat també comissària tècnica de les dues grans exposicions del centenari: Dalí i la Cultura de masses i Dalí.


Va ser coordinadora de l’exposició Salvador Dalí: The Early Years, que es va poder veure a la Hayward Gallery de Londres, al Metropolitan Museum of Art de Nova York, al Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía de Madrid i al Palau Robert de Barcelona. També va participar en la coordinació de l’exposició Dalí. Arquitectura, celebrada a Barcelona.

És autora de nombrosos articles per a revistes i catàlegs, els darrers han estat: “Salvador Dalí y París: lugar de encuentros” per al catàleg Españoles en París: Blanchard, Dalí, Gargallo, González, Gris, Miró, Picasso, editat per la Fundación Marcelino Botín de Santander o l’article “La importancia del coche en la obra de Salvador Dalí: El automóvil vestido“ per a la Fundación RACE, “Pitxot” llibre monogràfic sobre l’obra i la figura d’Antoni Pitxot i el pròleg del llibre editat pel Cercle de Lectors “Dalí íntim”. Recentment ha participat amb articles introductoris als catàlegs “Cadaqués, escenari d’Antoni Pitxot”, “Dalí. El triangle de l’Empordà” i “Dalí. Afinitats Electives”. En relació a l’Any Dalí 2004, ha publicat l’article “Cuando Dalí se sintió Quijote” al Magazine de La Vanguardia, ha realitzat un estudi publicat juntament amb el de Martí de Riquer a l’edició de luxe del Quixot amb il·lustracions de Dalí, l’edició i pròleg corresponent al segon volum de l’obra completa de Salvador Dalí, la cronologia del catàleg Dalí. Cultura de masses i del catàleg de l´exposició Dalí. Ha escrit l’article “La incondicionalitat surrealista de Dalí, a debat” per al número dedicat a Salvador Dalí i el surrealisme de la revista d’història i cultura L’Avenç, “El Teatre-Museu Dalí, resultat de l’afany obsessiu de recerca de l’artista” pel número dedicat a Salvador Dalí de Revista de Girona i “La provocación en el Teatre-Museu Dalí” pel primer número de La Vanguardia Grandes Temas dedicat a Salvador Dalí.

Com a directora del Centre d’Estudis Dalinians ha pronunciat conferències com: “Dalí i la força de la imaginació” al Museu Joan Abelló, dedicada a la relació de Dalí amb els llibres. Ha participat en taules rodones com la celebrada al Museu d’Art de Girona amb el títol Museus, art i investigació o la que va tenir lloc en el marc del “XII Simposi Internacional de Turisme i Oci” d’ESADE sobre Anys Temàtics. També ha participat amb ponències al congrés internacional celebrat a Barcelona “Dalí segle XXI. La fortuna crítica d’un creador dissident”, al congrés celebrat al Salvador Dalí Museum de St. Petersburg, Florida “Persistence and Memory”: New Critical Perspectivas on Dalí 1904-2004, i al Curs Internacional commemoratiu del Centenari de Salvador Dalí organitzat per la Fundación Cultural Caja Murcia amb la ponència “Dalí: espacio y estética surrealista”. Més recentment, ha participat a la taula rodona Sobre Poéticas y Públicos dins del curs d’estiu “Museos Españoles. Siglo XXI” organitzat per la Fundación Selgas-Fagalde d’Oviedo.