Notícies. Descobreix una joia de museu

18 de maig de 2006

El Consell Internacional dels Museus, l’ICOM, proposa cada any des del 1977 un tema sobre el qual reflexionar, i convida els professionals de museus a apropar-se al públic i sensibilitzar-lo dels reptes als quals s’ha d’enfrontar el museu per ser una institució al servei de la societat i del seu desenvolupament. Enguany aquest dia es dedica al lema “Els museus i els joves”.

El departament de cultura de la Generalitat de Catalunya suggereix una activitat comuna als museus catalans sota el nom “Descobreix una joia del museu”, que consisteix en destacar una peça que tingui un especial interès i que s’adigui al tema proposat per l’ICOM. La Fundació Gala-Salvador Dalí vol participar d’aquesta iniciativa amb l’obra següent:

NOM: Retrat del senyor Pancraci

NÚMERO D’INVENTARI: 155

AUTOR: Salvador Dalí

MIDES: 74 x 42 cm

CRONOLOGIA: c. 1919

TÈCNICA: oli sobre tela

PROCEDÈNCIA: recentment adquirida per la Fundació Gala-Salvador Dalí i presentada públicament el 20 d’abril

Aquest retrat no tan sols s’adiu al tema d’aquest any per què va ser pintat per un Dalí joveníssim, segurament tenia 15 anys, sinó també i especialment perquè ens parla de les seves inquietuds intel·lectuals i creatives. Fa referència al personatge imaginari que dóna nom a la publicació humorística El sanyó Pancraci en la qual Dalí va col·laborar. La pintura presidia les reunions del grup d’amics integrat per Josep Soler Grau, Pelayo Martínez, Antoni Papell, Eduard Rodeja, Enric Salesa, Josep Comas, Jaume Maurici, Martí Vilanova, Met Miravitlles, Rafael Ramis, Albert Pi i Esteban Botella. D’aquest grup en van sorgir els redactors i en van editar 3 números, de l’agost de 1919 al febrer de 1920. Dalí va decorar les parets del pis del carrer Muralla, número 4, de Figueres on es reunien, fent referències a aquella publicació. L’artista fins i tot podria haver-se identificat amb el retrat pel seu aire il·lustrat i satíric, l’aspecte del qual ens recorda els afrancesats que pintava Goya, per les al·lusions que Dalí ja fa aquells anys a la revista Studium.

Ens agrada pensar que l’obra de Salvador Dalí, des d’una època molt primerenca, pugui contribuir a despertar l’esperit crític entre els joves, a estimular els seus sentits i la seva ment.